29 Ağustos 2007 Çarşamba

ÇIKIŞLAR ARKA KAPIDAN'DAN
CİHAN DEMİRCİ ŞİİRLERİ...

İlk şiir kitabım "Çıkışlar Arka Kapıdan"ın üç ayrı basımının kapakları...


Şimdi sizlere, ilk basımı 1985'te, daha sonraki basımları 1995 ve 1996'da yapılan "ÇIKIŞLAR ARKA KAPIDAN" adlı şiir kitabından seçtiğim Cihan Demirci şiirlerinden bir seçki sunuyorum... Aşağıda okuyacağınız şiirlerin 1980-1985 arası yazıldığını da sizlere anımsatayım...



YALNIZ BİR SORU
Bütün yalnızlar
Bir araya gelse
Kalabalık
Olur mu?
GÖRSEL ANLATIM

O kadar
Yoksulduk ki
Konuşacak
Bir şeyimiz bile yoktu
DEĞİŞİM

Sadrettin
Sen Çok değiştin
Adın bile Ahmet’ti
Senin

KAÇ BEDEN

İntiharı denedim
Üzerime olmadı
Yaşam hâlâ
Tam geliyor


GÜNÜMÜZ YAZARLARINA

En çok okunan yazar
Hamiline yazar

SÖYLEMESİ ZOR

Şu karşıda bir kuru dal
Dala konmuş kırk kartal
Kartal kalkar, dal tartar

Şu karşıda bir devlet dairesi
Maaşa kalmış kırk memur
Rüşvet kalkar, iş sarkar

DOĞUM-KONDU

Onikinci çocuk
Arabesk doğar
Yaşamla ilişkisi kesilir
Göbekten
Düzen
Düzine olur

RENK VERMEDEN

Kırmızı da yakışmış
Sana İhsan
Beyaz şarabı
Bıraktın anlaşılan

ÇELİŞKİ

Korkuyorum
Çok korkuyorum
Bana yardım et
Alfred Hitchcock

AŞKIMIZDAN UFAK BİR AYRINTI

Yağmur hafif hafir
Yağarken üzerimize
Islanan dudaklarımız birleşti
Sonra ne mi oldu
Dolmuşlar taksi oldu

ARZ-TALEP

Benden şefkat mi istiyorsun
Sevgi mi
Fakat biliyorsun
Ben tezgahtarım Mahmutpaşa’da
Ne alırsan yediyüzelli

BEŞ KELİMELİK OYUN

Sözleşmiş gibiydiler
Hep bir ağızdan
“Ne iş olsa yaparım abi”
Biri Hukuk mezunu
Biri İktisat
Biri liseden terk
Biri Kimya bitirmiş
Biri Akademili
Hepsinin ortaktı dili:
“Ne iş olsa yaparım abi”

...VE DİĞERLERİ

Ayla, Leyla, Necla, Süheyla
Ve diğerleri
Beklediler hep
Beyaz atlı prensleri
Ayla, Leyla, Necla, Süheyla
Ve diğerleri
Geriliydi, saklıydı, gizliydi
Tüm sevgileri
Ayla, Leyla, Necla, Süheyla
Ve diğerleri
Ne oynadıkları at geldi
Ne de atlıydı prensleri
Ayla, Leyla, Necla, Süheyla
Ve diğerleri
Sevgiyle altılı oynarken
Evde kaldı kendileri

AYAKLAR YUKARI

Basamakların farkına
Vardığı gün insan
Aşağılarda kalamaz
Yukarı çıkmalı
Hep yukarı
Daha yukarı
Daha yukarı
Daha yukarı
Ve en sonunda
Çizmeden yukarı

ÖDÜNÇ

Hanife teyze
Gece vakti
Rahatsız ettim
Bizde kalmamış da
Kızınızı
İsteyecektim

GÖREBİLMEK

Ooooo beyim
Bakıyorum
Altında
Bir çapanoğlu

HANGİ HESAP

İki kere iki
Niçin beş etmesin öğretmenim
Bu devirde yapılan
Hangi hesap tuttu ki
Siz söyleyin

PARANOYAK ŞİİR

Gidişler paralı
Gelişler paralı
Oturuşlar paralı
Kalkışlar paralı
Okuyuşlar paralı
Bakışlar paralı
Duruşlar paralı
Karışlar paralı
Eğer olmazsak daha oralı
Yakındır
“Allah versin” paralı

T CETVELİ

T cetvelimi vurdular
İçimdeki kuşu
Gençliğimi

Pencüseler sana ey Gençlik Kıraathanesi
Maça kızı aşık etsin kendine beni
İki mars bir oyuna
Gidiversin gençliğim

T cetvelimi vurdular
Vurdular da kanadımı kırdılar

Dikkat dikkat
Tüm diplomalar
Münasip bir yerlere...

BİRDİR BİR

Yalnız değilim
Bu sabah
Gene sis var

KOYUNLARDAN BİRİ KONUŞTU

Bir şeyler var
Ve ben farkındayım
Ne kötü Tanrım

TANIDIK DİZELER

Sizi daha önce
Görmüş müydüm
Yoksa
Bu şiiri mi tanıdım

ANDIMIZ

Türküm
Doğruyum
Çalışkanım
Yasağım

BİR VAPUR ÇIKIŞI

Okuması gerekirken
Okunmuş gazete toplayan çocuk
Al
Al topla
Okumuşluğumuzu

ANLAŞILMAK KORKUSU

Ne seviler
Korkutur beni
Ne titrek imgeler
Ne de at kestaneleri
Senin korkun
Gizemli şairlerin korkusu
Senin korkun
Anlaşılmak korkusu

AR-GO HOME

Düzene bak yengen
Filme gel sinemaskop
Anafordan heavy-metalci
Ufalanmış arabeske karşı
Lüpçü olan ayırmaz
Hamburgeri kokoreçten
Toriği çalıştıran mangizi kapar
Dayısı olan köşelenir apar topar
Yengen düzende
Aynasızlık eniştendir
Alavere-dalavere
Ham hum şaralop
Namus kaşkavallık olmuş zıngadak
Katakulli piyaz görür
Pilaki olmuş çoğunluk
İmanım dolmaya gelir

Film ‘The End’ olur
Doğrusunu kim bulur

NE DİYEBİLİR

Dedim: Eğitim nedir?
Söyledi: YÖK YÖK
Dedim: Memnun musun?
Söyledi: YÖK YÖK
Dedim: Mezun musun?
Söyledi: YÖK YÖK
Dedim: İşin var mı?
Söyledi: YÖK YÖK
Dedim: Sen genç misin?
Söyledi: YÖK YÖK
Dedim: Allah rahmet eylesin
Söyledi: Helvamı yer misin?

NÜANS FARKI

Niçin içiyorum
Bir bilsem
Onun için içerim

GAYRİMEŞRU

Ne anası belliydi
Çocuğun
Ne babası
Bir tek amcası belli
O da
Sam amcası

ÇIKIŞLAR ARKA KAPIDAN

Aman dostum
Suya sabuna dokunma
Etliye sütlüye karışma
Çıtını çıkarma sakın
Kenarda köşede büzül
Hakkını arama
Gereksiz tarama
Yat-kalk-uyu
Hokus-sus
Pokus-pus
Ayran buz
Alaska-frigo

Dağılalım beyler
Konu dağılsın

Yaşayalım izlemeden görmeden
Yaşayalım okumadan duymadan

O halde buyrun
Çıkışlar arka kapıdan










Hiç yorum yok: